Kerstmis aan t strand?

10 december 2016 - Perth, Australië

Hoihoi allemaal,

Het is alweer een hele tijd geleden sinds ik mijn vorige blog heb geschreven dus het is hoog tijd om jullie een korte update te geven van hoe het hier down under gaat. Ik zal maar beginnen met mijn stage, want dat is natuurlijk de hoofd reden dat ik hier zit. Ik heb het nog steeds heel erg naar mijn zin hier, het instituut en het lab waar ik werk is heel gezellig. Helaas bleek dat ik een paar foutjes had gemaakt in mijn experimenten wat aan de ene kant tot hele goede leermomenten heeft geleid maar er ook voor heeft gezorgd dat ik een beetje achter loop op mijn schema. Maarja, zoals iedereen hier ook al zegt het zou eerder abnormaal zijn dan normaal als alles tijdens een onderzoek(stage) in een keer goed zou gaan :P. Gelukkig was mijn fout niet super groot, ik telde mijn cellen verkeerd, en gaat alles nu weer helemaal volgens plan. Ik heb inmiddels wel veel ervaring met het protocol aangezien ik het nu een aantal keer opnieuw moest doen om te bevestigen dat m’n eerdere resultaten kloppen.

Aangezien het alweer December is, beginnen hier langzaam maar zeker de kerstverlichting en versiering te voor schijn te komen. Hoewel ik moet zeggen dat ondanks de versiering en de kerstliedjes die je nu steeds vaker hoort het niet echt als Kerstmis aanvoelt. Kerstlichtjes, kerstballen in kerstkleuren, kerstboom en dan stralend blauwe hemel, zon en 25+ het past gewoon niet bij elkaar. In December en vooral met Kerst hoort het buiten koud en vroeg donker te zijn en binnen gezellig knus en warm :P Het idee van Kerst op t strand en hoe leuk dat is wil er bij ook nog niet helemaal in. Vind t natuurlijk wel leuk om Kerst een keertje op een andere manier te vieren, maar denk dat ik toch de voorkeur geef aan Kerst in Nederland.

Vanuit het instituut wordt er op 9 december een kerstborrel gegeven. Een themaborrel, en iedereen neemt dat erg serieus! Dit jaar is het thema ‘Hero’s and villans’. Onze groep heeft besloten om als personages van Mario Kart te gaan. En aangezien iedereen die mijn naam goed probeert uit te spreken vaak toch MARIOline zegt leek de rol van Mario wel geschikt voor mij. Aankomend weekend gaan we van kartonnen dozen onze karts maken, ik heb al een tuinbroekje en rood shirt, nu alleen nog een snor, handschoenen en pet en klaar is mijn kostuum :). De andere mensen uit het team gaan als Luigi, Toad, Princess Peach, Yoshi en Bulzer. Een aantal mensen hebben afgelopen weekend al hun karts gemaakt en ik moet zeggen dan ze er erg leuk uitzien! Ben wel benieuwd hoe comfortabel het gaat zijn om continu met een doos om je heen rond te lopen maar ik denk dat wel dat ons kostuum kans heeft om de prijs voor beste outfit te winnen!

Behalve karts knutselen heb ik afgelopen weekend met 3 andere PhD studenten van het lab mee gedaan aan de treasure hunt ‘Cows for a cause’. Door het gehele centrum van Perth zijn 40 beelden van koeien verspreid, als onderdeel van Cowparade Perth. We hadden 3 uur de tijd om met zoveel mogelijk koeien op de foto te gaan. We begonnen om 11 uur en om 2 uur hadden we 26 koe foto’s, 12km gelopen/gerent en meerdere liters gezweet het was namelijk vrij warm: 33°C! Helaas hebben we niet gewonnen maar we konden wel met een voldaan gevoel naar huis. Het geld dat je moest inleggen om je aan te melden als team gaat namelijk naar onderzoek binnen het instituut.

Ik heb het al even kort gezegd maar aan de temperatuur kun je wel merken dat de zomer er aan begint te komen, de meeste tijd is het nu tussen de 25°C en 35°C, maar we hebben ook al een paar dagen 37°C gehad. Tot nu toe vind ik de hogere temperaturen nog best te doen, er staat bijna altijd wel een windje en het is eigenlijk nooit benauwd. Nadeel is wel dat wanneer het meerdere dagen achter elkaar 30+ is de temperatuur ‘s nachts ook niet verder dan 25°C afkoelt. Ik heb wel een ventilator op m’n kamer, maar wil proberen het gebruik hiervan zo lang mogelijk uit te stellen voor als het ‘echt’ warm wordt. Iedereen is me hier namelijk bang aan t maken voor de paar weken dat het 40+ zal zijn en het ‘s nachts niet kouder wordt dan 30+, ik moet zeggen dat zulke hoge temperaturen niet echt heel aantrekkelijk klinken maar misschien valt het ook wel mee.

Heb het de afgelopen tijd vrij druk gehad op stage en niet echt de mogelijkheid gehad om weekend tripjes buiten Perth te maken. Gelukkig is er ook genoeg te doen in Perth. Ben met een boot op walvis toch geweest, en nu het zomer begint te worden is er elk weekend wel ergens een leuk marktje, en heb ook een aantal mooie wandelingen gemaakt in parken in en rond Perth. Bovendien ben ik begonnen met Beachvolleybal. Samen met 3 andere PhD studenten van het instituut doen we mee aan een sociale competie. Elke week hebben we een wedstrijd 4 tegen 4 en vanaf volgende week begint de zomercompetitie en dan ga ik 2 keer in de week spelen, een keer met het team van 4 en keer in een team van 2. Is erg leuk om op vaste avonden sport te hebben, helemaal als het een wedstrijdje is. Ben er wel achtergekomen dat Beachvolleybal niet gewoon volleyballen op t zand is, er zijn wel een paar andere regels en het is een stuk intensiever doordat je met minder mensen bent. Bovendien maakt het zand het er niet makkelijker op. Tijdens de afgelopen competitie waren we pas halverwege begonnen dus konden we natuurlijk nooit winnen maar ik heb goede hoop dat het in het nieuwe seizoen een stuk beter zal gaan, we zijn in ieder geval al heel wat beter op elkaar ingespeeld!

Ik wil iedereen alvast hele prettige kerstdagen en een gelukkig nieuw jaar wensen <3

Heel veel liefs,

Marjolein

1. Marijke:
    10 december 2016
    Wat weer een leuk verhaal. We weten natuurlijk al veel maar toch erg leuk om alles nog eens na te lezen. J kunt zo lekker meegenieten. Lieve schat heel veel plezier en zet hem op met de competitie!

Kusjes mama
  2. Leny:
    11 december 2016
    Lieve Marjolein,
    Gezellig om weer wat van jou te lezen!
    Interessant onderzoek en fijn dat het nu goed gaat.
    Veel genoegen met je sport en andere leuke contacten.
    Fijne (zonnige) kerst en gelukkig nieuwjaar.
    Jan en Leny
  3. Suzan:
    12 december 2016
    Super leuk om te lezen Marjolein :) En heel tof dat jullie hebben gewonnen met de kerstborrel! :D
  4. Paula Wehrens:
    14 december 2016
    Weer leuk om te lezen, Marjolein. Wel een heel andere Kerst.
    Toch ook al vast voor jou fijne feestdagen.
    Lieve groet, Paula.